1050181105 |
Mobilitzem les matemàtiques a primària |
2023-2024 |
Taller a centre. Educació Infantil-Primària |
|
|
|
3/10/2023 - 19/3/2024 (30 hores) de 16:30h a 18:30h |
|
C Sagrat Cor-Sarrià |
|
c. Sagrat Cor, 25 (Barcelona)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Sarrià-Sant Gervasi
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
08/09/2023 - 24/09/2023 . Activitat restringida |
|
|
Descripció i Metodologia: |
El curs pretén dotar als docents d'eines i recursos que faciliten un aprenentatge de les matemàtiques en acord amb la nova LOMLOE. Les principals eines que es presentaran son la papiroflèxia i Exploding Dots, una eina d'aritmètica visual creada per James Tanton, membre del Global Math Project. Un dels aspectes més rellevants d'aquestes dues eines és la seva elasticitat en el temps, és a dir, la possibilitat del seu ús progressiu al llarg dels cursos, des d'infantil fins a batxillerat. Dota als alumnes de recursos interns, competencials i de sabers que els acompanyen durant tot seu aprenentatge. A més, són tan riques en connexions que tenen impacte alhora en tots i cadascun dels sentits i competències de matemàtiques del currículum.
|
| |
Objectius |
- Conèixer el nou currículum LOMLOE de matemàtiques
- Descobrir noves eines que faciliten el treball competencial a primària
- Descobrir eines que permeten l'elaboració de recursos propis
- Donar recursos al docent directament aplicables a l'aula
- Conèixer els beneficis d'aplicar l'eina Exploding Dots per desenvolupar els sentits de matemàtiques, especialment el numèric, el de pensament computacional, l'algebraic i el socioemocional
- Conèixer els beneficis d'aplicar la papiroflèxia per desenvolupar els sentits de matemàtiques, especialment d'espacial, el de pensament computacional i el socioemocional
- Aprendre a usar l'eina Exploding Dots
- Aprendre els coneixements bàsics de papiroflèxia per poder utilitzar-la a l'aula i poder desenvolupar el pensament geomètric
- Conèixer projectes de papiroflèxia i matemàtiques
- Detectar situacions d'aprenentatge en les quals les emocions poden tenir-hi un paper clau
|
| |
Continguts |
Part 1: El nou currículum LOMLOE per a matemàtiques
- Descripció de les competències i dels seus eixos
- Descripció dels diferents sentits
- L'impacte del treball competencial en l'aprenentatge i en l'avaluació a partir
d'exemples pràctics
Part 2: Sentit socioafectiu
- Glossari d'emocions
- Recursos i dinàmiques pel treball de les emocions a l'aula
- La gestió emocional i pràctica de l'error
Part 3: Sentit numèric / sentit algebraic i pensament computacional
- Exploració d'eines per l'aritmètica, material manipulatiu
- Exploració específica dels avantatges d'Exploding Dots
- Operacions amb les "màquines" i extensions (fraccions, decimals, percentatges)
Part 4: Sentit espacial / sentit algebraic i pensament computacional
- Presentació d'eines manipulatives explorant-ne el seu potencial
- La papiroflèxia com a eina de connexions
- La importància del pensament geomètric
Part 5: Sentit estocàstic i sentit de la mesura
- Eines manipulatives pel treball d'aquests sentits
- L'ús d'Exploding Dots com a eina de canvi d'unitats de mesura
- Utilitats de l'estadística per tenir perspectives globals en l'anàlisi de dades
|
| |
Formador/a |
Eulàlia Tramuns Figueras
|
| |
Avaluació |
- Avaluació de l'aprofitament
Per tal d'avaluar l'aprofitament del curs dels docents, hauran de presentar una activitat de cada part, en grup.
Part 1: Anàlisi dels sentits i competències d'una activitat
Part 2: Elaboració d'un esquema d'emocions per a l'aula
Part 3: Pràctica d'exercicis i elaboració d'exercicis propis
Part 4: Pràctica d'explicació d'un procés de plegatge d'un model
Part 5: Presentació i anàlisi d'activitats pròpies
- Avaluació de la satisfacció
Enquesta de valoració de la satisfacció al final del curs
|
| |
Requisits de certificació |
-Assistència d'un mínim del 80% de les hores presencials de la formació.
- Valoració d'indicadors en relació a l'aprofitament i la transferència a l'aula.
|
| |
E-mail |
crp-sarria-santgervasi@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dimarts |
03/10/2023 |
1630 |
1830 |
Sessió 2 |
dimarts |
17/10/2023 |
1630 |
1830 |
Sessió 3 |
dimarts |
31/10/2023 |
1630 |
1830 |
Sessió 4 |
dimarts |
14/11/2023 |
1630 |
1830 |
Sessió 5 |
dimarts |
12/12/2023 |
1630 |
1830 |
Sessió 6 |
dimarts |
09/01/2024 |
1630 |
1830 |
Sessió 7 |
dimarts |
23/01/2024 |
1630 |
1830 |
Sessió 8 |
dimarts |
06/02/2024 |
1630 |
1830 |
Sessió 9 |
dimarts |
05/03/2024 |
1630 |
1830 |
Sessió 10 |
dimarts |
19/03/2024 |
1630 |
1830 |
|
| |